Sök produkt
Släpvagns sök: XXX XXX
Dina fordon
Lägg till ditt fordon för att snabbt kunna hitta delar åt den.

Lägg till ditt fordon för att hitta delar

  • Produkten är slutsåld, men du kan bevaka produkten så hör vi av oss när den är åter i lager!
Drivmatta "Peak 2,5" 41x414x64 2,86", RINAB, snöskoter, reservdelar, tillbehör

Camso

Drivmatta "Peak 2,5" 41x414x64 2,86"

Pris: 16 663kr
Antal
Bevaka
  • Drivmatta "Peak 2,5" 41x414x64 2,86"

    Peak 2,5 är utvecklad enbart för att ta dig lite längre än dina ploare i lössnön. Peak 2,5 är nu uppdaterad med en ny typ av gummiblandning för att göra mattan ännu mer hållbar. Kammarna är exakt rätt vinkel för att ta dig fram där andra stannar. Kammarna är också kraftigt konstruerade för att kunna köra både i nyfallen lössnö samt på en vindpiskad fjällsida.

     

    Längd: 414 cm
    Bredd: 41 cm
    Kamhöjd: 64 mm
    Delning: 2,86”
    Antal kuggluckor: 57st
    Typ kuggluckor: Alla fönster öppna
    Mattskoningar: Fullklippad
    Mönster: Peak 2,5

Passar till

Snöskoter

MärkeModellÅrsmodellÖvrig Information
Lynx49 Ranger 600 E-TEC15-17
Lynx49 Ranger Pro 600R E-TEC21-22
Lynx49 Ranger Pro 900 ACE19-22
Ski-DooSummit Everest 600 HO E-TEC09-11163"
Ski-DooSummit Everest 800R E-TEC11163"
Ski-DooSummit Everest 800R PowerTek09-11163"
Ski-DooSummit SP 800R E-TEC12-16163"
Ski-DooSummit X 600 HO E-TEC11163"
Ski-DooSummit X 800R08163"
Ski-DooSummit X 800R E-TEC11163"
Ski-DooSummit X 800R E-TEC12-15163"
Ski-DooSummit X 800R PowerTek10163"

Drivmattor

Vid byte av drivmatta finns det mycket att tänka på innan bytet är gjort.

Det kanske viktigaste är nog att du köper en matta som är gjord för din skoter och körstil. Det innebär att om du äger t.e.x. en lössnömaskin  så bör du byta till en matta som är gjord för just det ändamålet. Då får du ut maximal effekt och körglädje ur maskinen.

Andra delar att tänka på är det dom kallar "The 4 Keys", vilket innebär att mattan du byter till är av samma längd, bredd, delning och kamhöjd.

Längden:
Längden på en matta är omkretsen på insidan mattan och denna får du fram genom att multiplicera delningen med antal drivhål i mattan. Denna summa skall stämma intill närmste tum för att den ska passa.

Bredden:
Bredden är som det låter just bredden på mattan och styrs ofta av bredden på tunneln. Bredden ska stämma med din befintliga men man kan ibland ta en aningen smalare matta.

Delningen:
Delningen är måtten mellan kuggarna på drivhjulen. Dessa måste stämma med den nya mattan för att kunna driva och dom inte ska kugga över. Delningen kan du mäta på mattan genom att räkna ut cc avståndet mellan 2st drivhål i mattan när den är rak (den anges i tum).
Vanliga delningar är:

  • 1,97 (ca 50mm) - Används på många äldre maskiner runt 80-90 talet
  • 2,52 (ca 64mm) - Används på de flesta äldre maskiner före 2007
  • 2,86 (ca 72,5mm) - Används på nyare modeller efter 2007
  • 3 (ca 76mm) & 3,5 (ca 89mm) - Används på flertalet "Mountain" maskiner med låg vikt.
  • Andra delningar kan även förekomma


Kamhöjd:
Kamhöjden är höjden som kammarna sticker ut från mattans yta. Denna avgör till stor del vilken typ av matta det är. Mattor med kamhöjder mellan 25-38mm används oftast vid ledkörning, 38-50mm används oftast vid on/off ledkörning medans 50mm och högre används vid lössnöåkning.

OBS!! Om du vill byta till en matta med högre kamhöjd så var säker på att din skoter klarar av den nya höjden, så det finnas plats i tunneln för en högre kam.

 

Övrigt att tänka på:
När du ändå byter drivmatta kan det vara lämpligt att kontrollera/byta drivaxellager, trasiga boggiehjul (alternativt lager) eller slides.

Visa mer
Relaterade produkter