Hem » FAQ

FAQ

Här hittar du de vanligaste frågorna som våra kunder har.

 

 

Fråga: Jag har lite funderingar angående en artikel?

Svar: Mycket information hittar du på webben angående de delar som vi säljer. Skulle du vilja ha ytterligare information så kan du använda "Ställ en fråga" inne på artikeln. Vi får då ett mail och kommer då att svara på det du undrar över i den mån vi kan. Vill du ha mått eller ytterligare bilder så försöker vi alltid fixa det åt dig men det sker alltid i mån av tid så räkna med att det kan ta lite tid innan ni får svar på sånna frågor.

 

 

 

 

Fråga: Har ni delen på lager?

Svar: Lagerstatusen uppdateras 1 gång i timmen under dagtid mellan 06:00-18:00 för att kunna lämna så korrekt status som möjligt. Anges det att delen finns i lager på webben så gör den det.

 

 

 

 

Fråga: Det stod ju på webben att delen fanns på lager?

Svar: På webben visas lagerstatusen på 2 olika sätt. Antingen finns varan på vårat lager i Ånge och då visas statusen "I lager" eller så är varan på väg in i vårat lager alternativt måste beställas och då visas " Beräknad utleverans: X till X dagar ". Lagerstatusen uppdateras 1 gång i timmen under dagtid mellan 06:00-18:00 för att kunna lämna så korrekt status som möjligt. Det innebär att i vissa fall så kan det komma order på samma delar under den timmen och det innebär att det kan visa i lager men att den egentligen är uppbokad på en annan kund. Skulle så vara faller får du alltid ett bekräftelse mail när vi går igenom ordern med en exakt leveranstid.

 

Är delen slut och det visas en Beräknad leveranstid så är det den tiden det tar innan delen inkommer till oss baserad på normal leveranstid från våran ordinarie leverantör, förutsatt att dom har varan på lager. Normalt så brukar vi försöka ha delarna på eget lager under säsong så leveranstiden är oftast kortare. Du får alltid ett bekräftelsemail med en mer exakt tidpunkt när vi går igenom ordern.

 

Skulle delen vara slut även hos våran leverantör och ha lång eller ingen leveranstid så brukar vi även kunna sätta varan som "Slut i lager" vilket innebär att varan inte kan köpas under den tiden.

 

 

Fråga: Kan ni ringa mig när delen finns på lager igen?

Svar: Vi har inget system som gör att detta är möjligt. Dock så finns det en bevaka funktion på hemsidan som gör just detta men i e-post form. Om du är inne på artikeln på vår web butik så klickar du bara på bevaka och fyller i din e-post adress. Då lagerstatusen ändras på denna artikel så skickas det automatisk ett  mail till dig om att delen nu finns att beställas.

 

 

Fråga: Varför har ni stängt butiken?

Svar: Tyvärr så tog den upp alldeles för mycket tid av det vi egentligen ska hålla på med. Grundtanken var att hålla på med distanshandel och tyvärr så blev den delen lite lidande då vi var tvungna att spendera mer och mer tid i butiken. Vi har dock kvar utlämning mellan 15:00 och 17:00 men då bara för färdiga ordrar som kan läggas antingen via webben eller via telefon.

 

 

 

 

Fråga: Finns det möjlighet för mig att hämta dessa varor annan tid än öppettiderna?

Svar: Tyvärr så har bara utlämningsstället öppet mellan 15:00-17:00. Övrig tid är det helt igenbommat för att kunna ge lagerpersonalen lunget och den tid som behövs att kunna skicka beställda ordrar.

 

 

Fråga: Jag försöker beställa men får inte fram något fraktalternativ, varför inte?

Svar: Anledningen till det beror med största del på att du har en skrymmande (ex. vindruta, plastbelag, kåpor etc.) vara i varukorgen och valt "Efterkrav / Postförskott" som betalsätt. Allt skrymmande skickas med bussgods men vi kan tyvärr inte skicka bussgods mot just "Efterkrav / Postförskott". Välj ett annat betalsätt så kommer du kunna välja fraktsätt

 

 

 

 

Fråga: Jag kan inte slutföra köpet i kassan, varför?

Svar: Det kan bero på flera saker. Det vanligaste är att du inte godkänt köpvillkoren, detta görs via en bock i rutan ovanför "slutför order". Har du valt att betala med kort så kan säkerhetsinställningarna i din webbläsare förhindra att dibs kortsida laddas in. Isåfall får du kontrollera inställningarna och försöka igen eller välja ett annat betalsätt. Har du valt faktura och du får upp en gul ruta längst upp att Fortus inte kan medge köp mot faktura så kontakta dom angående detta på 031-7192200. Vanligtvis brukar dom vilja ha kompletterande uppgifter för att kunna medge fakturaköpet.
Har du kollat detta och ändå inte får igenom köpet kontakta oss antingen via mail på info@rinab.nu eller via telefon på 0690-12699 så hjälper vi dig.

 

 

Fråga: Jag har inte fått nån bekräftelse på att min order gick igenom?

Svar: Får du upp bekräftelsen på skärmen då din order lades så har ordern kommit in i vårat system. Att du inte fått mailet kan bero på ett få antal saker. Det vanligaste är att e-postadressen inte var korrekt. Bekräftelsen brukar oftast inte hamna i skräpposten men du kan ändå kolla där för att vara säker. Är du ändå säker på att e-post adressen var riktig men ändå inte fått den så kontakta oss antingen via mail på info@rinab.nu eller via telefon på 0690-12699 så hjälper vi dig. Glöm inta att ange personnummer så vi kan hitta ditt kundnummer.

 

 

Fråga: Jag har fått en leveransbekräftelse men det verkar ha fastnat på vägen.

Svar: Då skall du i första hand vända dig till fraktbolagens kundtjänst som kan spåra paketen. Oftast så ligger paketen på utlämningsstället men att dom inte är scannade. Skulle ett paket mot förmodan vara försvunnet så kommer dom hänvisa dig till oss för att göra en reklamation på paketet. Då kontaktar du oss antingen via mail på info@rinab.nu eller via telefon på 0690-12699 så hjälper vi dig. Glöm inte att alltid ha ordernumret till hands.

 

 

Fråga: Pengarna har kommit tillbaka på mitt kort, är det nåt fel på ordern?

Svar: Detta brukar ske om du beställt delar som vi måste beställa hem och leveransen dröjer. Har du kortbetalat en order så dras inte pengarna från kortet förens vi har levererat varorna. Summan som visas på kontot är ett reserverat belopp som du inte kan använda men pengarna ligger fortfarande på ditt konto. Om något saknas och ordern ligger längre än 7 dagar så släpps denna reservation och pengarna kan återigen användas av dig. Det är en del i Dibs säkerhets program som gör att pengarna inte skall ligga reserverade för länge. Vi har fortfarande möjligheten att åter reservera den summan när ordern skall skickas förutsatt att den summan finns på kontot.

 

 

Fråga: Jag vill plocka bort en del men jag har kortbetalat dom, hur betalar ni tillbaka det beloppet?

Svar: Har du kortbetalat en order så dras inte pengarna från kortet förens vi har levererat varorna. Summan som visas på kontot är ett reserverat belopp som du inte kan använda men pengarna ligger fortfarande på ditt konto. Om du vill plocka bort en vara så är inte det några problem, det innebär bara att vi debiterar kortet en mindre summa när vi levererar ordern. Den varan som inte blir debiterad överförs automatiskt till ditt konto.

 

 

Fråga: Jag har varor som jag vill returnera, hur gör jag?

Svar: Om en vara inte skulle motsvara din förväntan får du returnera den inom 60 dagar. I returen skall en kopia på orderföljesedel bifogas, samt att Du anger vad Du inte var nöjd med. Har vi orsakat returen förser vi dig med en fraktsedel. Får du får problem att fixa frakten eller att frakten drar iväg och blir dyr så kan vi förse dig med en fraktsedel. Värdet på frakten dras då av när returen görs (fn. 59 SEK).
Skicka då med en kopia av orderföjesedeln samt en förklaring till returen samt hur ni vill göra, om ni vill byta ut delen eller få pengarna tillbaka. Vid återbetalning ange då gärna ett kontonummer för enklast hantering.

- Varan får inte vara använd och ska vara i nyskick och i hel originalförpackning. Var försiktig med förpackningarna så dom inte skadas och släng dom inte förrän du vet att delarna är till belåtenhet. Fraktsedlar och annan tejp som skadar originalförpackningen får inte tejpas direkt på utanpå förpackningen utan den ska då packas inuti en annan kartong. Kommer en vara tillbaka med skadad kartong kan vi tyvärr inte sälja delen som en ny vara och avdrag kommer ske beroende på skadan på kartongen. En tumregel är att tänka hur du själv skulle vilja att förpackningen och delen skulle se ut då du fick den.
- Monterade eldelar återtages ej annat än vid reklamationer

Adressen som detta skall skickas till är:
RINAB Reservdelar I Norr AB
Verkmästargatan 10
84132 ÅNGE

En retur skickas till oss med antingen fraktsättet "DHL Paket" eller "DPD Företagspaket 16:00" via Posten eller DHL. Andra likvärdiga fraktsätt från andra transportörer går också bra. Returer som skickas mot lösen eller skickas via service ställen hämtas ej.

 

 

Fråga: Jag vill ångra ett köp som jag köpt mot faktura, hur gör jag med fakturan?

Svar: Du kan isåfall inom 60 dagar returnera delen till oss (gäller dock ej el-delar). Fakturan kommer att krediteras med värdet på de returnerade delarna när de inkommer till oss. Du får då en kreditfaktura via e-post. Denna summa drar ni då av på er befintliga faktura. Om fakturan redan är betald kommer ni bli kontaktad av Fortus Finance för återbetalning. Du bör även kontakta Fortus Finance innan ni returnerar för att informera dom att du kommer att returnera delar, telefonnummer till dom är 031-7192200.

 

 

Fråga: Jag har funderingar angående en faktura, vart vänder jag mig?

Svar: Faktura, faktura återbetalningar, påminnelser och inkasso frågor hänvisas till Fortus Finance. Kontaktinformation till dom är 031-7192200 eller support@fortusfinance.com

 

 

Fråga: Jag har inte fått nån faktura?

Svar: Fakturorna skickas alltid med i paketen tillsammans med följesedeln, kontrollera kartongen igen. Hittar ni ingen faktura kan ni kontakta Fortus på telefonnummer 031-7192200 eller via support@fortusfinance.com så skickar dom en ny faktura via mail.

 

Kolla även in